Vikten av solskydd.

Den senaste tiden har jag verkligen uppmärksammat vikten av att använda solskydd.
Faktum är att jag aldrig använt mig av solskydd tills i början av detta året.
Visst jag har smörjt in kroppen ibland med så låg faktor som möjligt, men aldrig ansiktet.
Att man inte brun med solskyddsfaktor är en välkänd myt, men det tar lite längre tid.
Solskyddets uppgift är att skydda huden från solens skadliga strålar.
Det finns 3 olika sorters solstrålar.

UVA strålarna tränger djupt ner i huden och färgar pigmenten som du har i huden bruna. Man brukar ibland kalla strålarna för UV Aging strålar. UVA kan orsaka hudcancer och får huden att åldras i förtid. 

UVB strålarna tränger endast ner i det yttre hudlagret. Det är UVB, B som i burning, som gör att du bränner dig i solen. UVB strålarna ger dig ingen solbränna.

UVC strålarna når aldrig ner till jorden. Än så länge stoppar ozonlagret strålarna från att nå jorden. Dra öronen åt dig om det på solcremen står att den även innehåller skydd för UVC strålar, sådana solcremer finns nämligen inte.

Nu för tiden innehåller de flesta ansiktskrämer spf, vilket är väldigt bra. Man behöver alltid skydda ansiktet från solens strålar, även på vintern.
Har inte din ansiktskräm spf kan man köpa ett som är specifikt till just ansiktet.
För vem vill igentligen se ut som ett russin vid kanske 30 bara för att man pressat för mycket i solen?
Nej skydda ditt ansikte från framtida solrynkor- det är värt det!

Jag är verkligen ingen expert på detta ämne, men vill ni veta mer så är det bara att googla eller besöka Jean.
Hon är en mycket kompetent kvinna som vet mycket om just solskydd och hud överhuvudtaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0